آشپزی

مهندسی منو رستوران

منوی رستوران و مهندسی منو رستوران یکی از مهم ترین ابزارهای فروش آن است، اما همچنین یکی از سریع ترین مواردی است که به آن نگاه می شود. برای استفاده حداکثری از آن زمان، یک منو باید مختصر، منظم و با دقت تنظیم شود.

Contents

مهندسی منو چیست؟

برای مهندسی صحیح یک منو، باید قیمت هر یک از آیتم های منو، هزینه های غذا در هر وعده و حاشیه سود را بدانید. سپس می توانید آیتم های منو را دسته بندی کنید و ببینید کدام آیتم ها سود بیشتری دارند.

مهندسی منو برای منوهای دیجیتال، منوهای نوشیدنی، غذاهای ویژه نوشته شده بر روی تخته و مواردی که روی تابلوهای منو نوشته شده اند قابل استفاده است.

مهندسی منو که به خوبی اجرا شده است می تواند سود یک رستوران را بین ۱۰ تا ۱۵ درصد به طور مداوم افزایش دهد و افزایش سود اضافی را می توان یک بار در سال پیدا کرد.

تفاوت بین تلاش‌های موفق و ناموفق در مهندسی منو، دانش مالک/مدیر رستوران از منو و تمایل به صرف زمان و تلاش لازم برای درک فرآیند و اجرای تغییرات است.

در این مقاله به نکاتی که در مهندسی منو باید رعایت کنید اشاره کرده ایم.

۱. یک دوره زمانی را انتخاب کنید

برای کسب سود بیشتر، باید قیمت منوی خود را دوباره بررسی کنید. اگر هزینه های غذای شما افزایش یابد در حالی که قیمت منوی شما ثابت بماند، حاشیه سود ناخالص شما کاهش می یابد.

۲. استفاده از تجزیه و تحلیل برای تعیین محبوبیت آیتم های منو

درک عملکرد منو با استفاده از داده های ارائه شده توسط مدیر فروش، هنگام به روز رسانی منو به شما برتری می دهد.

همراه با داده های و گزارش های نرم افزار حسابداری رستوران خود و گزارش های گارسون ها، برنامه ای برای حرکت به جلو ارائه دهید.

۳. آیتم های منو را بر اساس سوددهی و محبوبیت دسته بندی کنید

شما می توانید از یک ماتریس منو استفاده کنید تا مشخص کنید کدام آیتم های منو بیشترین سوددهی را برای شما ایجاد می کنند و کدام یک باید بهبود یابند یا به طور کلی حذف شوند.

اسب های شخم زن: سود کم، محبوبیت بالا

اسب های شخم زن اقلامی هستند که حاشیه سود پایینی دارند اما آیتم محبوبِ منو هستند که هزینه های تهیه ی آن ها زیاد است. هدف این است که آن ها را سودآورتر کنیم.

ستاره ها: سودآوری بالا، محبوبیت بالا

ستاره ها محبوب ترین و سودآورترین آیتم های منوی شما هستند. آن ها را به هر طریقی که می توانید تبلیغ کنید تا سود هر سرویس را به حداکثر برسانید.

پازل: سودآوری بالا، محبوبیت کم

پازل ها آیتم های سودآور منو هستند، اما محبوب نیستند. سعی کنید مشخص کنید که چرا آن ها نمی فروشند. آیا آنها در منوی شما قابل توجه هستند؟ آیا آنها می توانند از توضیحات قانع کننده تری بهره مند شوند؟ آیا باید این غذا را در اینستاگرام تبلیغ می کنید؟ قیمت غذا خیلی بالاست؟

هر یک از اینها می تواند بر محبوبیت یک آیتم منو تأثیر گذار باشد. سعی کنید ب نتایج تغییراتی که در فروش آن ها ایجاد می کنید را اندازه گیری کنید.

سود کم، محبوبیت کم

این دسته را می توان به طور کامل از منوی شما حذف کرد، اگر پس از حذف آن درخواست برایشان زیاد بود بر اساس بازخورد مشتری دوباره روی آن کار کرد.

۴. منوی خود را دوباره طراحی کنید

اکنون که ماتریس منوی خود را دارید، زمان آن رسیده است که از آن برای تجدید نظر در مورد طراحی و چیدمان منوی جدید خود استفاده کنید. از گارسون های خود بپرسید که کدام ظروف بیشترین فروش را دارند، کدام یک را به سختی می فروشند و برای کدام غذاها بازخورد منفی از مهمانان دریافت می کنند.

درک روانشناسی منو

روانشناسی منو تجزیه و تحلیل می کند که مشتریان چگونه با منوها تعامل دارند و چگونه منوها می توانند برای ایجاد انگیزه در مشتریان برای انجام یک اقدام خاص طراحی شوند.

چگونه یک منوی رستوران سودآور بسازیم؟
چگونه یک منوی رستوران سودآور بسازیم؟

پیکربندی منو را به صورت ایده آل بسازید

مشتریان با منوهای یک پانلی سریعتر تصمیم می گیرند، اما کمتر سفارش می دهند و به ازای هر مشتری با منوهای دو پانلی کمتر هزینه می کنند. با این حال، اگر منو با آیتم های زیادی دارید و به فضای بیشتری نیاز دارید، منوهای سه پانلی گزینه مناسبی هستند.

ترتیب فهرست مهم است. آخرین مورد در لیست بیشترین توجه را به خود جلب می کند و مواردی که درست بالای آخرین مورد قرار دارند بیشتر از همه نادیده گرفته می شوند.

فهرست ها باید کوتاه باشند و در هر بخش پنج مورد یا کمتر و حداکثر هفت مورد داشته باشند. این منجر به سود بیشتر می شود.

پیکربندی پوشش منو بر نحوه واکنش مشتریان به منوی شما و اینکه مهندسی منو چقدر می تواند سود آور باشد تأثیر می گذارد.

الگوهای حرکت چشم را در نظر بگیرید

بسته به اینکه منوی یک پانل، دو پانل، سه پانل یا چند پانل باشد، چشم افراد بر روی قسمت های خاصی از منو متمرکز می شود. پیشنهاد می شود آیتم هایی را که می‌خواهید توجه را به آن‌ها جلب کنید، در مناطقی قرار دهید که چشم‌های مردم روی آن متمرکز است.

الگوی حرکت چشم در پانل منو

۴-۴ با المان های بصری بر ستاره ها و پازل های خود تأکید کنید

گرافیک های جذاب مانند نماد، عکس یا پاشیدن رنگ را در کنار آیتم های که می خواهید بیشتر بفروشید قرار دهید. اگر از گرافیک های زیادی استفاده کنید، موارد برجسته شده نه تنها برجسته نمی شوند که برعکس منوی شما درهم به نظر می رسد.

از عکس‌ها برای افزایش فروش یک کالا تا ۳۰ درصد استفاده کنید، اما از آن‌ها برای منوی یک رستوران گران‌قیمت استفاده نکنید.
قیمت های خود را دو فاصله بعد از پایان توضیحات، با استفاده از همان نوع قلم و اندازه قلم قرار دهید.

هنگام نوشتن توضیحات، این دو نکته را در نظر داشته باشید: برای فروش بیشتر یک غذا از متن خاطره انگیز برای متمایز کردن آن استفاده کنید یا نام برندتان را ذکر کنید.

۵-۴ کارکنان خود را آموزش دهید

مهندسی منو شامل آموزش کارکنان نیز می شود که کدام آیتم های منو را بیشتر تاکید کنند و چگونه بر مهمانان در انتخاب آن غذاهای سودآور تأثیر بگذارند.

۵. تأثیر منوی جدید خود را اندازه گیری کنید

پس از یک ماه، به اطلاعات فروش خود نگاه کنید تا ببینید آیا تغییراتی که در منوی خود ایجاد کرده اید تأثیر مالی داشته است یا خیر. اگر تاثیر مثبتی را شاهد بودید، به اصلاح منوی خود و آزمایش غذاهای جدید ادامه دهید.

مهندسی منو می تواند کاری دلهره آور به نظر برسد، اما لازم نیست یک شبه انجام شود. مراحل گفته شده را دنبال کنید تا یک منوی سودآور بسازید.

سوالات متداول در مهندسی منو رستوران

۱. هدف از مهندسی منو چیست؟

افزایش سود رستوران با دسته بندی آیتم های منو بر اساس سوددهی و محبوبیت و اعمال تغییرات لازم

۲. چه اطلاعاتی برای مهندسی صحیح منو لازم است؟

قیمت هر آیتم، هزینه های غذا در هر وعده، حاشیه سود

۳. مهندسی منو برای چه نوع منوهایی قابل استفاده است؟

منوهای دیجیتال، منوهای نوشیدنی، غذاهای ویژه، تابلوهای منو

۴. مهندسی منو چه تاثیری بر سود رستوران دارد؟

افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی سود به طور مداوم

۵. چه تفاوتی بین تلاش‌های موفق و ناموفق در مهندسی منو وجود دارد؟

دانش و تمایل مالک/مدیر رستوران به صرف زمان و تلاش لازم

۶. اولین قدم برای مهندسی منو چیست؟

انتخاب دوره زمانی برای بررسی مجدد قیمت منوی رستوران

۷. چگونه می توان از تجزیه و تحلیل برای تعیین محبوبیت آیتم های منو استفاده کرد؟

استفاده از داده های ارائه شده توسط نرم افزار حسابداری رستوران و گزارش های گارسون ها

۸. ماتریس منو چیست و چه کاربردی دارد؟

ابزاری برای دسته بندی آیتم های منو بر اساس سوددهی و محبوبیت

۹. روانشناسی منو چه نقشی در مهندسی منو دارد؟

درک نحوه تعامل مشتریان با منو و طراحی منو برای انگیزه دادن به آنها برای انتخاب غذاهای خاص

۱۰. چگونه می توان تاثیر منوی جدید را اندازه گیری کرد؟

بررسی اطلاعات فروش بعد از یک ماه برای مشاهده تغییرات مالی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا